Cape Town & Paarl - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Roosmalen - WaarBenJij.nu Cape Town & Paarl - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Roosmalen - WaarBenJij.nu

Cape Town & Paarl

Blijf op de hoogte en volg Milou

24 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik ben alweer een week in Zuid-Afrika, tijd voor een update!

Na aankomst bij de familie Nel heb ik heerlijk geslapen. Maandag was een warme dag en we moesten wachten op onze auto dus hebben we overdag eigenlijk niet veel uitgevoerd. 's avonds zijn we met een groep naar een rugbymatch gegaan. Stellenbosch university tegen Port Elizabeth university. Rugby is een erg grote sport in Zuid-Afrika, en het studentenleven speelt zich af op een campus. Toen we aankwamen op het universiteitsterrein van Stellenbosch liepen er overal studenten in de rugbyshirts van de Maties (de naam voor hun team). Voor ons waren er ook shirts geregeld, dus we gingen er helemaal in mee. Er was een heel stadion vol met studenten, er waren cheerleaders en er was muziek: kortom een gezellige sfeer. Daarnaast werd er natuurlijk ook rugby gespeeld. Ik heb wat regels geleerd, maar zoals Alta al zei: het zijn gewoon een stel mannen die achter een bal aanrennen. Net voor het eind werd het nog even spannend, maar 'we' hadden gewonnen! Het was echt een erg leuke avond, en in Stellenbosch studeren lijkt me ook niet verkeerd.

Dinsdag wilden we eigenlijk het schiereiland doen met kaap punt en kaap de goede hoop, maar onze auto was er laat dus ging dat niet door. Het was regenachtig (ja echt!) en toen zijn we maar naar Stellenbosch gegaan. Stellenbosch staat voornamelijk bekend om de wijnstreek, maar het stadje zelf is ook erg mooi. We hebben daar als toeristen rondgestruind en lekker geluncht. Vervolgens naar Cape Town. Fijn hostel daar.

Woensdag zijn we met 2 Canadese meisjes van de tour van Loes toch nog naar de peninsula geweest. Vier meiden in een auto, het was een goeie roadtrip! We begonnen bij Muizenberg, daar hebben we heerlijk uitgewaaid op het strand en de gekleurde strandhuisjes gezien. Fijn omn nu echt bij zee te zijn :) Daarna doorgereden naar Kalk Bay, daar hebben we koffie gedronken in een Cubaans tentje. Het was echt een bijzonder tentje, ze hadden namelijk een schommel midden in het restaurant en het stond helemaal vol met kitsch, prullaria en kandelaars. Vervolgens gingen we op weg naar de pinguins! Wat een leuke beestjes! De weg vervolgde naar cape point. Vanaf daar zijn we naar Kaap de goede hoop gewandeld, erg mooi aan de kust. Onderweg zijn we nog Elanden, wilde Struisvogels en een dassie tegengekomen. Maar de wandeling had mooie uitzichten. Hierna zijn we doorgereden naar Chapmans Peak, een erg mooie kustroute. Uiteindelijk hebben we de dag afgesloten met een zonsondergang op Signal Hill. Het was een erg mooie dag, maar dat zal ik wel vaker herhalen want eigenlijk is alles mooi aan Zuid-Afrika!

Donderdag was de missie om Table Mountain te beklimmen. Deze berg is 1085 meter hoog, maar fanatiek en sportief als we zijn, wilden we deze berg niet saai per kabelbaan bezoeken, maar juist te voet trotseren! Het weer was goed, dus vol goede moed begonnen we onze tocht om 8 uur 's ochtends. Het was een mooie maar steile klim, vooral het eerste gedeelte. Anne, we hebben het steilste, meest rotsachtige stuk speciaal voor jou gedaan. En we hebben het gehaald, dus 1,2,3 Anne bedankt! Uiteindelijk hadden we rond 11 uur de echte top bereikt! Ik was best trots op ons, en het uitzicht was weer prachtig. We hebben ons goed vermaakt op de berg en hebben een hoop Nederlandstalige liedjes gezongen (we moeten nog wel even oefenen..) en uiteindelijk zijn we dezelfde weg weer afgedaald. Het was een goeie workout, maar het was de moeite (en de spierpijn) zeker waard! Terug in het hostel hebben we even bijgeslapen om later op de avond nog een drankje te kunnen doen op long street (want je kan niet in cape town zijn geweest zonder long street gezien te hebben). Uiteindelijk zijn we in een Irish Pub beland en werd het ene drankje toch iets meer..

Na ongeveer 2 a 3 uur slaap ging de wekker weer omdat we voor vrijdag een tour geboekt hadden naar Robbeneiland. Brak als we waren (niet van de alcohol maar van het slaaptekort) zijn we toch maar op pad gegaan. Met de ferry naar het eiland en daar werd je als kuddedieren in een bus gestopt en rondgereden. Normaal gesproken zou ik dat vervelend vinden, maar nu was het wel fijn om even rustig te kunnen zitten en rondgereden te worden. Het was interessant, maar niet geweldig. Toen we terugkwamen hebben we nog even rondgewandeld bij Waterfront, maar uiteindelijk toch maar terug gegaan naar ons hostel om daar nog even te kunnen slapen. Die avond zijn we weer teruggereden naar Paarl, naar de familie Nel. Daar heb ik mijn eerste braai meegemaakt. Wat een feest! Ze hebben hier een binnenbraai, dus eigenlijk staan ze hier te bbq-en in de woonkamer. Best apart, maar het was erg gezellig en het eten is ook erg lekker :)

Zaterdag hebben we lekker lang uitgeslapen. Zoals Louis al zei: die kaaskoppen zijn slaapkoppen, en tja gelijk had ie! We zijn richting Franschhoek en Stellenbosch gereden om wineries te bezoeken en dus wijntjes te proeven! Ik weet dat wijnproeven normaal met uitspugen is, maar het is daar helemaal niet raar om het gewoon op te drinken, dus ik heb lekker heel veel wijntjes gedronken in het zonnetje en in een prachtige omgeving. Loes daarentegen was de bob, en heeft alle wijntjes netjes uitgespuugd in het daarvoor bestemde ' kotsbakje'. Het smaakte allemaal erg goed en hebben uiteindelijk een paar flesjes gekocht.

Het plan voor vandaag is om vanmiddag naar Ceres te rijden, naar de Cederberg. Daar kunnen we als het goed is een mooie wandeling maken. Vervolgens zullen we richting de kust rijden om de Garden Route te starten. Onze (road)trip kan nu echt beginnen!! :)

Ik moet zeggen dat ik wel kan wennen aan het leven hier. De zon schijnt en echt alles om je heen is mooi! Het is fijn om dit avontuur samen met Loes te kunnen beleven en lekker te kunnen lachen om de flauwe grappen!

Hoe gaat het met jullie in Nederland? Ik hoorde dat er weer sneeuw is voorspeld.. Dat is me moeilijk voor te stellen als ik hier in mijn bikini op het strand lig. Maar ik zal wat zon en warmte jullie kant op sturen!
(foto's van dit verslag staan op facebook, het lukte me niet om ze op deze site te uploaden)

• 24 Februari 2013 - 09:50

Dorinde:

He Milou!
    Wat leuk om een verslag van je eerste week te lezen, wat heb je al veel gezien en gedaan! Ik krijg helemaal zin om ZA zelf te komen bekijken :)
    Veel plezier als jullie roadtrip nu echt gaat beginnen en doe voorzichtig! Went het links rijden al?
    Dikke kus, Dorinde

En PS: hier ist indd weer wit dun laagje, maar ik heb t nu ook wel weer gehad met die sneeuw!

• 24 Februari 2013 - 09:54

Tabitha:

Heeee Milo!

Wat heerlijk om mee te lezen met jouw avonturen! :) Super leuke dingen heb je al gedaan.
    Ik krijg er zelf helemaal de zon van in mn bol en kriebels om weer te gaan reizen :)
    Fijn dat je het daar goed naar je zin hebt! Lkkr genieeeeeten! :D

Liefs xxx
    Tabitha

• 25 Februari 2013 - 09:27

Nienk:

Jooo Mi!!

Ik sluit me bij Do aan! Wat heb je al veel gezien en gedaan die eerste week! En inderdaad... jouw zonnige foto's maken het erg aantrekkelijk om NU ook het vliegtuig naar ZA te pakken. Het sneeuwt hier inderdaad. Geen sneeuwpopsneeuw, maar van die derriesneeuw. Weetjewel?
    We wachten je warme zonnetje dus graag af!! Stuur maar deze kant op!

Veel liefs en geniet van al het moois daar! :-) xxxx

• 06 Maart 2013 - 10:42

Hélène:

Hoi Milou,

Wat heb jij in korte tijd al veel beleefd in Z-A! Ongelooflijk mooi en avontuurlijk.
    Heb via website van Loes gelezen dat je ook op een struisvogel hebt gereden en aan het surfen bent gegaan. En natuurlijk de avondjes uit en het verblijf in hostels is ook heel gezellig. Jullie plezier kent geen grenzen en houdt dat zo vast!

Hopelijk ben je een goede steun tijdens de bungeejump van Loes!

Benieuwd naar jullie nieuwe avonturen in Tsitsikamma en Addo.

De zon is hier ook gaan schijnen, de lente ontpopt zich, hoeven we niet helemaal meer jaloers te zijn op jullie mooi weer.

Ga zo door met elkaar en een dikke knuffel van Huub en Hélène