Mama Nthuthu & Holiday Programm - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Milou Roosmalen - WaarBenJij.nu Mama Nthuthu & Holiday Programm - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Milou Roosmalen - WaarBenJij.nu

Mama Nthuthu & Holiday Programm

Blijf op de hoogte en volg Milou

05 April 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Inmiddels ben ik wat meer gewend aan het werk als vrijwilliger.

De eerste volledige week bij Mama Nthuthu was eigenlijk geen volledige week omdat we vrij waren op goede vrijdag. Maar het werken in de creche is me goed bevallen. De kinderen zijn heel lief. Ze verwelkomen me nog iedere ochtend met een luid geschreeuw van 'teacher, teacher, teacher' aan het hek. Ik begin iedere werkdag dus met een big smile! Verder ben ik ook wat meer gewend aan de routine die ze hebben. We beginnen met wat liedjes (inmiddels ken ik ook wat Xhosa liedjes, al heb ik geen idee waar ze over gaan), daarna wordt het Engels geoefend met het alfabet, de kleuren en de cijfers. Vervolgens worden de stoeltjes en tafeltjes erbij gepakt (wat net past in de ruimte) en worden er wat meer creatieve en educatieve dingen gedaan. Vervolgens is het tijd voor fruit en voor het middagdutje. Tegen de tijd dat de kinderen weer actief worden is het voor mij tijd om te gaan.
Ik heb wat nieuwe liedjes geintroduceerd en vooral het hoofd-schouders-knie-en-teen (wel de Engelse versie) is een groot succes. Daarnaast vinden de meiden het leuk om klapspelletjes te spelen en mijn haar te doen. Ik kom bijna iedere dag met een ander kapsel thuis! Het is leuk om te zien dat de kinderen genieten van de extra aandacht die ze krijgen, en dat ze de spelletjes van de andere dagen nog steeds herinneren. Ik merk aan mezelf dat ik al begin te wennen aan de naam 'teacher' en dat ik daar ook op reageer, maar dat is alleen maar een goed teken :)

Na de middagen op de creche (tot ongeveer 2 uur smiddags) ga ik of naar de huiswerkclub waar ik kinderen van de lagere school help met Engels of Wiskunde. Of ik ga naar het Sport Programm waar ik assisteer met basketbal of voetbal. De laatste keer heb ik met de meiden mee gevoetbald, pff dat was wel even zweten, maar erg leuk!

En toen was het alweer weekend! Een lang weekend in verband met goede vrijdag en pasen! Helaas werd dit heerlijk lange weekend gedomineerd door regen, regen en nog eens regen... Wat doe je dan in zo'n regenachtig weekend? Bankhangen, films kijken en donderjagen (mijn nieuwe favoriete bezigheid)! Dat was vrijdag helemaal niet erg omdat iedereen een beetje brak was van het stappen de avond ervoor. Ik was met de mede vrijwilligers uit geweest in club Balizza, een erg leuke nacht gehad met natuurlijk als afsluiting met de taxi door de macdrive. Maargoed, het hele weekend binnen zitten, dat kan ik niet zo goed. Daarom toch maar wat ondernomen zoals naar de film, uit eten geweest met Muru, naar het winkelcentrum, zondagavond jazz (plus stappen en of course de macdrive) en maandag een auto gehuurd en naar een cheetahproject geweest! Tof om cheetahs, leeuwen, carcals en leopards van dichtbij te zien! Goeie dag, en het werd nog beter toen op de terugweg het zonnetje ging schijnen. We hadden goede verhalen gehoord over Sardinia Bay dus zijn we daar naartoe gereden. Een erg mooie, gelukkig niet zo toeristische baai met prachtige duinen. Natuurlijk even een duik genomen in de zee, al was het toch nog wel frisjes! Maar al met al een goed weekend gehad :)

Dinsdag was het dan eindelijk weer tijd om aan het werk te gaan. Deze keer niet bij Mama Nthuthu maar bij het Holiday Programm. Dit is een programma voor de kinderen van Walmer Primary School tijdens hun vakantie zodat ze niet zomaar in het township rondhangen, maar ze wat te doen hebben. De eerste dag waren we bang dat er schade zou zijn in het township vanwege de regen, maar dat viel gelukkig mee. (Al ben ik wel benieuwd hoe het er bij Mama Nthuthu uitziet. Ze wilde namelijk dit weekend de vloer in de creche ophogen in verband met overstroming gevaar tijdens regenval..) De afgelopen dagen waren er ongeveer 200 kinderen !Er is een uitspraak dat PE 'four seasons' in een dag kan hebben, en dat is nog waar ook.. De eerste dag hebben we zowel regen, wind, als een lekker zonnetje gehad. Maar de sfeer zat er goed in. De kinderen werden in 4 groepen verdeeld en gingen zo in die groepen verschillende activiteiten doen: Arts (knutselen en tekenen), Sport, Fun Games (competitiespelletjes) en Dancing. Als vrijwilliger (samen met studenten van de Universiteit of de toneelgroep van de highschool) waren we begeleiders van één van de groepen en zorgden we dat de kinderen leuke dingen te doen hadden. De invulling van de activiteiten verschilden natuurlijk wel per dag. Maar ook als we niets organiseerden konden de kinderen zich uren vermaken met alleen een bal, springtouw of hoelahoep. Na alle activiteiten werd er ook voor een fatsoenlijke lunch gezorgd voor alle kinderen. Het was een erg leuke week, zowel voor mij als voor de kinderen. En dat laatste is toch het belangrijkste :)

Beide projecten waaraan ik heb mogen deelnemen zijn erg mooi en een goed initiatief, maar deze projecten kunnen ook nog een hoop hulp gebruiken om te blijven bestaan en te verbeteren. Mocht je de mensen die hier goed werk doen willen ondersteunen door een donatie te doen (ik heb zelf al wat geld apart gezet om te doneren) laat het me dan weten :)

Nu is het weer tijd voor weekend, een uitstapje naar Jeffreys Bay staat op de planning. Laat de golven maar komen!

  • 05 April 2013 - 19:40

    Lindy:

    Milou!

    Wat klinkt het leuk allemaal! Het zal inderdaad geweldig zijn om aandacht te besteden aan die kinderen die zo blij zijn dat je er bent! Wauw! Ook super dat je nog tijd hebt voor ontspannende dingen en om het nachtleven van Zuid Afrika in te gaan! :) Wat doe je trouwens zo dichtbij die cheetah (foto op Facebook)... goed op jezelf letten he! ;)

    Veel liefs Xx Lindy

  • 05 April 2013 - 19:48

    Loes :

    Hey Milou! Weer leuk om je verhaal te lezen. Het lijkt me geweldig om zo met die kindjes te werken en het plezier bij hen te zien.
    Je foto's van de cheetahs waren ook echt super vet! Jaloers dat je die van zo dichtbij gezien hebben.
    Ik ben minder jaloers op je regen, maar het is nog altijd beter dan hier;) Lekker op de bank hangen en filmpje kijken is ook heerlijk. Dat ga ik vanavond ook lekker doen. Nog even genieten van mijn laatste weekendje vakantie!:)
    Blijf lekker genieten daar, maar dat komt goed! Surf ze in J'Bay!
    Liefs Loes

  • 06 April 2013 - 09:00

    Yvette:

    Lieve Milou! Waauw klinkt echt heel gaaf allemaal!!! En de foto's op FB zijn ook zo mooi iedere keer :) fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt en dat je zoveel kunt betekenen voor de kinderen daar! Geniet van de weken die nog komen!!!! Tot snel, kusjes xxx

  • 06 April 2013 - 09:21

    Dorinde:

    Milou! Wat een leuke verhalen weer! Volgens mij gaat de tijd veels te snel voor jou ;)
    Ga je komende week weer bij een nieuw project aan de slag of bij een van deze twee? Have filun iig! En geniet van iedere zonnestraal, want t weer is hier nog niet veel soeps! ;)
    xxx Dorinde

  • 06 April 2013 - 11:05

    Hélène:

    Hoi Milou,

    Wat een enthousiasme en plezier spreekt uit je verhaal en wat fijn dat je zoveel betekenis kunt hebben voor de kinderen! Jij voelt je er goed bij en de kids ook, dat geeft echt voldoening.
    Helaas heb ik geen FB en kan dus niet de foto's beoordelen van de cheeta's maar het lijkt me super om er zo dichtbij te kunnen komen.
    Jammer dat het weer in ZUid-Afrika ook niet mee zit maar dat mag de pret niet drukken, lezend uit je verhalen. Dit weekend dus nog even je surfpak aan en genieten van de golven en de vrijheid!

    Veel plezier gewenst in de komende 2 weken!!
    We vinden het leuk om je ervaringen te horen van deze onvergetelijke reis.
    Tot ziens in Nederland en onze support heb je voor je project!
    groetjes Huub en Hélène uit Uden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 4468

Voorgaande reizen:

16 Februari 2013 - 20 April 2013

Reizen en vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: