Garden Route - Reisverslag uit Cintsa, Zuid-Afrika van Milou Roosmalen - WaarBenJij.nu Garden Route - Reisverslag uit Cintsa, Zuid-Afrika van Milou Roosmalen - WaarBenJij.nu

Garden Route

Blijf op de hoogte en volg Milou

13 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Cintsa

Het is weer tijd voor een update! We hebben in de tussentijd zo veel gedaan dat er zelfs geen tijd was om een update te typen. Maar beter laat dan nooit..

Cederberg:
Nadat we Paarl hadden verlaten kon onze roadtrip echt beginnen. Ik heb voor het eerst aan de verkeerde kant van de weg en in de verkeerde kant van de auto gereden. Ik moet zeggen dat het eigenlijk snel went. Ik heb maar 2 keer de ruitenwissers aangezet in plaats van het knipperlicht en ook de eerste rotonde hebben we goed overleefd. De route naar Cederberg was heel mooi. In de buurt van Cederberg konden we het hostel dat we op het oog hadden niet vinden, dus toen hebben we maar genoegen moeten nemen met een chalet voor onszelf, luxeprobleem! Het plan voor de volgende dag was om de woolfberg cracks en arch te bezichtigen. Vanaf beneden zagen de cracks er al indrukwekkend uit, maar we moesten eerst een klim maken om bij de ingang van de cracks te komen. Toen we het ingangsbordje gevonden hadden, bleek dat we nog een klein stukje moesten klimmen. Loes klom er natuurlijk heel makkelijk op, maar dat lukte mij niet. Ik kon er wel via een ‘makkelijkere’ weg komen. Dit was een smal richeltje vlak boven een afgrond. Nu ben ik al niet zo’n held als het gaat om bergbeklimmen en afgronden, maar het was de enige weg. Klein detail was dat ik niet alleen het richeltje over moest, maar daar ook nog een stukje moest klimmen. Ik heb doodsangsten uitgestaan, maar gelukkig heb ik het met de nodige aanmoediging en aanwijzingen van Loes toch gehaald. Ik kan niet zeggen dat ik heelhuids boven ben gekomen, want mijn benen waren (en zijn nog steeds) bont en blauw! Maar gelukkig waren de cracks en de arch het helemaal waard. Erg mooie rood gesteente en smalle/hoge doorgangen (lees: met je rug tegen de linkermuur en benen tegen de rechtermuur 2 meter omhoog klimmen). Toen we vermoeid en met pijnlijke voeten terugkwamen, hebben we ons in onze bikini gehesen en heerlijk in de rivier ontspannen en op onze veranda nagenoten met een lekker wijntje!

Montagu:
Vanaf Cederberg naar Montagu gereden. Dit was een mooie weg met verschillende berglandschappen. Zelfs de linkerkant van de weg ziet er anders uit dan de rechterkant. In Montagu zelf is eigenlijk niet veel te doen. Maar we sliepen er in een backpackersfarm in een oude paardenstal, best bijzonder. Het beste van deze backpackers was dat er een zwembad was! Daar hebben we dan ook de hele dag doorgebracht en ’s avonds gezellig gegeten en wat gedronken met een Frans stel. Zij hadden struisvogel van de braai die wij mochten proeven en het was nog lekker ook :)

Oudtshoorn:
Via de Route 62 door het binnenland zijn we naar Oudtshoorn gereden. Het was een vrij verlaten route, maar er staan wel borden langs de kant waarop staat dat je moet oppassen voor skilpaaien. Dat was nog waar ook, want we waren nog geen 10 minuten onderweg en ik moest er al een ontwijken! Wij hebben m gelukkig gemist, ik hoop dat ie ook de twee auto’s achter ons overleefd heeft. Omdat we nog steeds door het wijngebied reden hebben we daar natuurlijk gebruik van gemaakt door onderweg wijn en port te proeven (ik, als bob, heb het netjes weer uitgespuugd). In Oudtshoorn heb ik mijn eerste wildlife gespot: Nijlpaarden! Er was een terras aan een groot meer waar je wat kon drinken, en in dat meer zater nijlpaarden. Ook al waren het dan alleen maar de neus, ogen en oren, toch heel tof om ze te zien! Ook zijn we naar een struisvogelfarm geweest waar je struisvogels kon rijden. Als dat net zo leuk is als ze smaken, beloofde dat heel wat. Het was erg moeilijk om op het beest te blijven zitten want ze rennen echt heel hard, maar het was leuk (voor de 20 seconden dat ik het volhield om er op te blijven zitten). Verder hebben we nog de Cango caves bezocht waarin mooie stalagnieten en stalagtieten te zien zijn. Daar hebben we een adventure tour gedaan, waarbij we weer door smalle ruimtes moesten kruipen. Het was vermoeiend, maar wel leuk om te doen. Mede door onze ietwat aparte maar grappige gids.

Wilderness:
Wilderness is een mooie en relaxte kustplaats. We verbleven daar in een leuke backpackers en raakten in de bar aan de praat met andere reizigers. We hebben een hele leuke avond gehad waarbij we veel van de lokale shotjes hebben geproefd. Met als hoogtepunt het shotje genaamd ‘Springbokkie’, waar een ritueel bij hoorde voordat je het mocht drinken, en Loes bijna stikte in haar shotglaasje. Gelukkig hebben we zowel het shotglaasje als de kater overleefd ;)
De volgende dag hebben we met dezelfde groep mensen als die we de dag daarvoor in de bar ontmoet hadden een kanotocht gedaan. We waren in totaal met 8 mensen: Team Germany, Team US, Team mixed en Team Rowing (wij). We hebben ze natuurlijk wel even het verschil duidelijk gemaakt tussen roeien en kanoen. We hebben een relaxte kanotocht gemaakt naar een mooie waterval en daar nog een paar uur doorgebracht. We hebben die avond nog met dezelfde groep wat in het stadje gegeten. De groepsactiviteit was zo goed bevallen dat we besloten hadden de volgende dag weer wat leuks te doen. Deze keer was het een hike over een oude treinrails naar Victoria Bay. In al mijn tijd in Zuid-Afrika was ik nog niet op het strand of in de zee geweest. Dus toen we aankwamen ben ik meteen de zee in gerend! Ik blijf van het strand en de zee houden :) Diezelfde avond moesten we afscheid nemen van een aantal mensen dus was het huggingtime! Gelukkig ging niet iedereen weg, waardoor we met Team US nog zijn gaan paardrijden. Het was erg leuk, mede dankzij mijn superpaard, genaamd ‘Harry Potter’. Het paard volgde de rest en ik hoefde er alleen maar op te blijven zitten. Dat was af en toe nog best moeilijk tijdens het galloperen, maar ik vond het eigenlijk erg leuk. En omdat Harry me zo goed bevallen was, moet ik mijn harry potter haat misschien nog eens in overweging nemen ;)

Knysna:
Ik kan hier kort over zijn: het was niet heel bijzonder. Loes had gelijk...

Jeffreys Bay:
Hier hadden we een kleine reunie met een paar mensen die we in Wilderness hadden ontmoet (Team Germany en een dutchie). Jeffreys Bay is een kustplaats, bekend om zijn supertubes. Het hostel was direct aan het strand en er hing een erg fijne sfeer. Ik heb hier mijn eerste surfles gehad! Ik was niet in staat om op mijn surfbord te blijven staan (helaas geen natuurtalent dus) maar ik heb er heel erg van genoten. Zo erg zelfs dat ik maar meteen mijn tweede surfles had geboekt voor de volgende dag. En er zit verbetering in! Het is me een aantal keer gelukt om op mijn board te blijven staan en de golf uit te rijden :) Tijdens de surfles weer nieuwe mensen (alweer duitsers) ontmoet en het bleek dat zij hetzelfde plan hadden om naar stormsriver te gaan voor de bungee. Die avond hebben we gezellig met ze gekletst, gedronken en kaartspelletjes (wizzard) gespeeld en besloten dat we met z’n allen (5 in totaal) naar de bungee zouden gaan.

Stormsriver:
We waren net op tijd bij de brug om de laatste bungee te kunnen doen. Gelukkig voor Loes waren er nog anderen mensen mee die WEL wilden springen. Gelukkig voor mij was er ook nog iemand mee die NIET wilde springen, zodat ik niet in mijn eentje de sprong hoefde te kijken, hopend dat ze het zou overleven. Ik vind het heel stoer dat Loes (en de twee andere duitsers) gesprongen zijn, en ze waren er zelf ook heel blij mee want ze kwamen helemaal stuiterend van de adrenaline terug!
Daarna kwamen we aan bij een hippie-achtig backpackers met kampvuur, waterpijp, hangmatten en het beste: een jacuzzi!! We hebben ons vrijwel meteen in badkleding gehesen en de rest van de avond doorgebracht in de jacuzzi, heel relaxed. Het beste van deze backpackers was denk ik wel de muziek die ze in de ochtend draaiden (het was heel chill wakkerworden) en de warme muffins voor ontbijt! Daardoor hadden we weer energie om een hoop te ondernemen: we hebben (weer) een hike gedaan naar een waterval. Onderweg kwamen we nog een bambi tegen op aaiafstand, heel tof! Het was een mooie tocht door het bos. Maar in plaats van tussen de bomen lopen, hebben we ook een canopy tour gedaan waarbij je als een soort tarzan met kabelbanen OVER de bomen sjeest! Het was dan wel geen bungee, maar voor mij was dit voldoende kick. Leuk om dat weer met een groep te doen. Helaas was het daarna weer tijd voor afscheid, huggingtime again!

Addo:
Eindelijk naar Addo Elephant Park om wildlife te spotten! We zijn ’s ochtends vroeg opgestaan om het park in te kunnen met onze eigen auto (die nu officieel ‘Awesomeness’ is genaamd) Een van de mensen uit Wilderness (Muru) is begonnen met vrijwilligerswerk in het park en heeft ons vergezeld. We hebben daar echt een hele dag rondgereden en heel veel gezien: Jakhalzen, een hyena, kudu’s, hartebeesten, pumba’s, veeeeel olifanten, een schildpad, leeuwen, en een buffel. De leeuwen waren eigenlijk heel tof om te zien en dat was ook wel bijzonder omdat er maar weinig leeuwen in het park zijn. Het was een mannetje met mooie donkere manen. Ondanks dat we veel olifanten gezien hebben blijven het erg indrukwekkende beesten. Zeker als ze vlak langs je auto lopen. Bizar ook om te zien dat ze zo snel kunnen verdwijnen in de bosjes, dat had ik niet verwacht omdat ze zo groot zijn. We hebben het leuk gehad in het park, en hebben de dag afgesloten met een lekkere maaltijd en een glas amarula voor onze safaritent!

Cintsa:
Momenteel zijn we in Cintsa, wat een erg mooi en rustig kustplaatsje is. We hebben besloten om hier een paar dagen te blijven om lekker te relaxen en over het strand te wandelen en misschien nog te surfen.

De afgelopen weken hebben we eigenlijk op de dag zelf pas besloten waar we naartoe zouden gaan. Het was heerlijk om te kunnen doen waar je zin in hebt, zonder planning. Dus het is gek dat we nu wel moeten plannen om op tijd terug te zijn in Cape Town. Maar ik heb genoten van alles wat we hier zien, de mensen die we hier tegenkomen en de dingen die we hebben gedaan. Ik ga nu lekker nog genieten van de laatste week samen met Loes, gaat helemaal goed komen! :)

Voor de ongecensureerde / Loes versie van het verhaal, zie loesinafrika.waarbenjij.nu.

PS Ik zie nu pas hoe lang het verhaal is geworden, sorry daarvoor, en respect als je alles gelezen hebt!

  • 15 Maart 2013 - 22:02

    Hélène:

    Hoi Milou en Loes

    het surfen ziet er geweldig uit, knap hoor dat je blijft staan in die golven!
    Jullie zijn lekker sportief bezig in een goede balans met uitgaan, de bloemetjes buiten zetten en luieren!
    Leuke ontmoetingen met andere backpackers, gezellig!!
    De Canopytour is heel leuk om te doen, ik vond dat ook al bijzonder en hoefde ook niet zonodig meer adrenaline door mijn lijf te jagen.

    Op safari door Addo is ook zo mooi. Het is echt een sport om zoveel mogelijk dieren te spotten. Ben benieuwd naar jullie foto's.

    Nog een paar dagen genieten in Cape Town en dan gaat jouw reis verder. Een nieuw avontuur ga je tegemoet. We wensen je veel succes en plezier met het vrijwilligerswerk en blijven je verhalen met plezier lezen.
    Maak er nog een mooie tijd van samen en daarna ga je verder. We zijn blij dat Loes naar huis komt volgende week maar we begrijpen helemaal dat je van zo'n mooie tijd eigenlijk geen afscheid wil nemen.

    lieve groeten van Hélène en Huub

  • 17 Maart 2013 - 15:23

    Lindy:

    Het klinkt geweldig! Als een echt lekkere vakantie! :) Stoer dat jullie daar gewoon met een eigen auto rondrijden, en super dat jullie zo veel doen en zo veel leuke mensen ontmoeten! ;)
    Liefs, Lindy

  • 17 Maart 2013 - 16:11

    Marijke:

    Alleen al omdat jij het hier over mijn zeer geliefde Harry Potter hebt, moet ik natuurlijk wel reageren!!

    Maar wat een tof verhaal toch weer, als ik hier dan uit het raam kijk en de gestelse straten zie, een grauwe lucht (gelukkig geen sneeuw meer), dan ben ik toch echt wel even een partijtje jaloers hè!!!

    Het klikt allemaal echt super!! Geniet nog maar even helemaal daar!!

    XXX

  • 25 Maart 2013 - 11:28

    Nienke:

    Wow mi!!! wat doe je veeeeel daar! Echt cool!
    Ik doe even een inhaalslag, maar ik heb je hele verhaal gelezen hoor! En met veel verbazig vooral! De warmte, het zonnige, het zomerse en het avontuurlijke!! Echt cool en zó niet te rijmen met de kou, de wind, het winterse hier in NL :S :P
    Nu ga ik het verhaal lezen dat je zojuist gepost hebt :)
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 4463

Voorgaande reizen:

16 Februari 2013 - 20 April 2013

Reizen en vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: