Great weekends and saying goodbye - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Roosmalen - WaarBenJij.nu Great weekends and saying goodbye - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Milou Roosmalen - WaarBenJij.nu

Great weekends and saying goodbye

Blijf op de hoogte en volg Milou

19 April 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hier zit ik dan, in Cape Town, aan het genieten van mijn laatste dag in Zuid-Afrika. Het is een beetje dubbel. Aan de ene kant heb ik heel veel zin om iedereen thuis weer te zien, maar aan de andere kant zou ik hier graag nog een paar maanden blijven omdat de hele ervaring in dit land zo fantastisch is geweest!

Maar, laat ik verder gaan waar het vorige verhaal gestopt was: weekendje Jeffreys Bay! Daar gingen we dan, met zes meiden (Jolanda, Froukje, Dymph, Lisanne, Jacqueline en in) in een gezinswagen, op een roadtrip. Als bestuurder van de auto voelde ik me een beetje de mama van de groep, maar het was gezellig onderweg. Voordat we naar Jeffreysbay gingen, wilden Lisanne en Jolanda nog 'even' de bungee doen. Dus we zijn eerst naar Tsitsikamma gereden naar de bungeebrug, waar ik wederom in de pussycorner heb gekeken naar anderen die de sprong wel durfden te wagen. Tof dat Lisanne en Jolanda gesprongen zijn, ik doe het ze zeker niet na! Daarna met de radio op vol volume op weer terug de weg op, nu eindelijk naar Jeffreysbay! Eenmaal aangekomen hebben we genoten van een strandwandeling, het eten in een grieks restaurant en uiteindelijk van de hunters gold in de bar van de backpackers. Al was er niet echt een party aan de gang, we hebben er met zn allen (en met behulp van de zelfontspannerfunctie op de camera van Froukje) zelf een feestje van gemaakt! De volgende ochtend samen met Jolanda in onze pyjama weer een strandwandeling gemaakt, en omdat ik er toch was, ook nog even een duik genomen! Dat is een goeie manier van wakker worden:) De laatste dag van ons weekendje nog wat geshopt in de outletstores. Helaas ging het surfen niet meer door omdat alle surfboards al verhuurd waren. In plaats daarvan hebben we heerlijk gerelaxt op het strand, ook niet verkeerd! Het was een erg leuk weekend met de meiden :)

Na het weekend was het weer tijd om terug te gaan naar Mama Nthuthu. Ik had iedereen daar al een tijdje niet gezien in verband met de feestdagen en het holiday programm, dus het was leuk om eindelijk weer terug te zijn bij 'mijn' kindjes en de lieve mama's. Elke keer als ik daar ben krijg ik een warm welkom, wat erg fijn is :) Die week heb ik weer met de kinderen liedjes gezongen, spelletjes gespeeld, tot 20 geteld (ik kom tot 5 in Xhosa, best een prestatie), en het alfabet geoefend. Dat zijn vrijwel de standaard dingen die op het programma staan bij Mama Nthuthu. Maar er was die week ook meer.
Een van de dagen hadden alle kinderen een hardgekookt ei bij zich en mochten ze die in groepjes gaan 'ontdekken'. Erg leuk om de nieuwsgierigheid van de kids te zien, en de blije gezichtjes toen ze het ei daarna lekker mochten oppeuzelen!
Daarnaast had ik 2 educatieve posters gekocht voor de creche: 1 met dieren en 1 met fruit. Deze werden hartelijk ontvangen en de kids waren erg enthousiast en wilden meteen oefenen! Grappig dat de kinderen uit zichzelf naar de plaatjes wijzen, de naam van het dier zeggen EN het bijbehorende geluid maken! Ik heb ze de Engelse naam voor de verschillende dieren geleerd, en zij mij de Xhosa woorden. Zo steek ik er zelf ook nog wat van op!
En als laatste was er op vrijdag een uitstapje gepland naar de speeltuin. Omdat de ruimte om het huis van Mama Nthuthu niet zo groot is, hebben de kinderen vrij weinig plaats om echt buiten te spelen. Om die reden gingen we met 30 kids en 4 volwassenen (Mama Nthuthu, de twee docenten Sixolise en Thandi, en ik) naar de speeltuin. De weg ernaartoe was al een avontuur.. We gingen namelijk met zn allen in 1 taxibusje. Die taxibusjes zijn bestemd voor ongeveer 10 mensen, dus dat was stapelen! Gelukkig reed de taxichauffeur voorzichtig en zijn we heelhuids bij de speeltuin aangekomen. Het was een hele mooie speeltuin, met een hoop voorzieningen voor de kids, in een omheinde en beschermde omgeving, een erg fijne plek dus! Goed om te zien dat de kinderen lekker rond konden rennen, in de zandbak speelden, van de glijbaan durfden, bakkertjes peelden, schommelden en dat alles met een big smile, daar kreeg ik dan ook weer een big smile van :) Er zijn een hoop foto's van de speeltuindag te zien op facebook.

Maar na een hele leuk bij mama Nthuthu was het weer tijd voor een weekenduitstapje! Dit keer gingen we met iedereen uit het huis (Jolanda, Froukje, Krystle, Lisanne, Dick, Kirsten, Priscilla, Rik, en ik) naar Hogsback! Dat is een heel mooi plaatsje in het binnenland waar Tolkien haar inspiratie voor Lord of the Rings vandaan gehaald schijnt te hebben (Misschien kan je je er dan een voorstelling van maken hoe het er daar ongeveer uitziet). De heenweg op vrijdag duurde ietwat lang waardoor we een stuk in het donker moesten afleggen. En als je donker zegt in Zuid-Afrika is het ook ECHT donker! Eigenlijk vrij gevaarlijk omdat we verschillende keren hebben moeten uitwijken voor wandelende mensen op de weg, overstekende koeien, en gaten in de grond! Na een niet heel ontspannende en ietwat bumpy ritje kwamen we uiteindelijk aan in de backpackers. Daar hebben we lekker genoten van een pizza, wat drankjes en marshmellows bij het grote kampvuur. Omdat ik moe was, was ik vrij vroeg naar bed gegaan. Maar de volgende dag hadden Dick, Jolanda en ik grote hike plannen, dus dat kwam eigenlijk goed uit!
De volgende morgen fris en fruitig opgestaan en klaar voor de 8uur durende hike naar de top. Helaas bleken we al te laat te zijn om die hike te starten.. Om niet compleet af te gaan hadden we besloten om een andere, 4uur durende, hike te doen naar een aantal watervallen, langs het dorpje hobbiton, naar een andere bergtop en dan weer terug naar het hostel. Ook dit ging niet heel soepel want we wisten niet precies welk pad we moesten nemen, waardoor het ons ongeveer 30 minuten heeft gekost om het begin van het pad te vinden.. Maar eenmaal op weg, was het goed. Het was een mooie toch door een mooi begroeid bos en we kwamen uit bij de waterval die we wilden zien! Hij was vrij hoog en erg mooi om te zien! Na genoten te hebben van het uitzicht daar, hebben we onze hike voortgezet. Maaarrr helaas ook hier verkeerd gelopen, waardoor we de juiste afslag naar het dorpje hebben gemist en we alweer bijna terug waren bij het hostel. Daar kwamen we Kirsten en Priscilla tegen die aan het lunchen waren, dus daar zijn we maar bij aangesloten. De hike was leuk, maar helaas een beetje een faal :P Om de faal wat goed te maken wilden Dick en ik in het bad, dat gelegen was op het randje van een afgrond, met een heel mooi uitzicht over de vallei met zicht op de bergen! Om het water warm te krijgen, moest je een vuurtje stoken onder een groot vat met water, en dan de kraan van het bad aanzetten om het te vullen. Toen we na ongeveer anderhalf uur stoken dachten dat het water wel warm genoeg was, was het inmiddels donker geworden.. en je raadt het al: ook dit was een faal. Het water was eigenlijk niet helemaal warm genoeg en na 10 minuten kregen we het koud, dus maar snel onder de warme douche gesprongen. Maar ach, het was wel een mooie ervaring! Uiteindelijk nog tot in de late uurtjes doorgegaan met feesten in het hostel. What a night, what a night :)
Na een kort nachtje zijn we met zn allen nog naar een uitzichtpunt gereden en uiteindelijk weer terug naar PE. Helaas was het alweer mijn laatste weekend in Zuid-Afrika, maar het was top! :)

De laatste paar dagen bij Mama Nthuthu waren aangebroken. Ik heb het daar echt heel erg naar mijn zin gehad, en iedereen is zo warm en lief voor me geweest, dat ik het moeilijk vond om afscheid te nemen. De week was vrij normaal verlopen, maar ik had als afscheids kado ballonnen meegenomen voor de kinderen en foto's van het speeltuin uitstapje had ik laten afdrukken voor Mama Nthuthu en de docenten. Beiden zijn goed ontvangen. Toen het busje voor de laatste keer voor het hek reed om mij op te halen hebben we afscheidsbrieven uitgewisseld. Toen ik las wat ze geschreven hadden, werd ik een beetje emotioneel. Het voelt alsof ik een tweede familie heb in Zuid-Afrika, en tja, ik denk dat ik zeker nog eens terug moet!

Daarnaast is mijn superpositieve ervaring van het vrijwilligerswerk ook te wijden aan het plezier dat ik heb gehad met de mede vrijwilligers in het huis! Het was een leuke groep mensen bij wie ik me thuis voelde. En dat mocht ook niet onopgemerkt voorbij gaan natuurlijk, daarom hebben we dinsdag nog een aantal drankjes gedronken, gedanst en liedjes gezongen in de karaokebar! En natuurlijk als afsluiting, lopend door de macdrive! Ik heb een top laatste avond gehad, en ik kijk nu al uit naar de reunie in Nederland, neh! :)

Maar nu dus in Cape Town. Ik heb wat leuke mensen ontmoet hier in het hostel waarmee ik naar een ijshockeymatch ben geweest (ja blijkbaar doen ze dat hier ook), lion's head heb beklommen (met een supermooi uitzicht!!), souvenirs geshopt heb, en zometeen ga uit eten en mijn laatste avond hier goed ga vieren.. met waarschijnlijk 1 drankje ;)

Zowel het reizen met Loes, als het vrijwilligerswerk was fantastisch! Maar nu is het (bijna) tijd afscheid te nemen van Zuid-Afrika en om naar huis te komen. Tot snel! :)

• 19 April 2013 - 20:07

Ad En Cora:

Ha lieve Milou,
    Wij zijn ook aan het aftellen, maar dan niet in Xhosa, maar gewoon in het Nederlands. Mooi om te lezen dat je het zo ontzettend naar je zin hebt gehad. Wat een ervaringen en hardverwarmende contacten!
    En zo te lezen, was het vaak ook heel gezellig. We zien uit naar je thuiskomst! We gaan niet stapelen bij de terugries van Dusseldorf naar Den Dungen.
    Tot zondag! Veel liefs, Ad en Cora

• 20 April 2013 - 19:00

Yvette :

Lieve Milou! Wat klinkt het gaaf allemaal!!! Echt heel cool :) voor nu een heeeeeele goede reis terug lieve Milou! Kusjes

• 20 April 2013 - 20:12

Loes :

Inmiddels ben je echt uit Zuid-Afrika vertrokken en heb je hopelijk een goede vlucht.
    Ik heb ontzettend met je meegeleefd de afgelopen maand. Ik heb je erg gemist en kijk er naar uit dat je morgen weer thuis komt. Dat gaan we goed vieren! (Met 1 drankje uiteraard;) )
    Ondanks dat jullie wandeling een kleine faal was (vond het toch knap hoor), ben ik ontzettend jaloers dat je nog in Hodgeback geweest bent. Gelukkig dat je niet gefaald hebt bij de party. Zo kennen we je weer;) Jammer dat wij Hodgeback hebben overgeslagen. Maar een goede reden om terug te komen. Dan gaan we Mama Nthuthu en alle kindjes weer opzoeken en langs de plekken die we gemist hebben.
    Het is niet voor niks dat je zoveel lieve afscheidswoorden hebt gekregen van mama Nthuthu en de teachers. Je hebt veel kunnen betekenen voor die schattige kindjes. Hou die mooie herinneringen vast!

Safe travels en tot heel snel:D